Eesti üks suuremaid investeerimisettevõtteid

Infortar liitub Alexela Paldiski LNG terminaliprojektiga

Kahe eestimaise ettevõtte ühiseesmärk on terminal käivitada ja seeläbi saavutada tarbijate tarnekindlus käesoleva aasta novembriks.

„Paldiski LNG terminal peab meie hinnangul olema avalik terminal ja sellega on oodatud liituma ka teised turuosalised ja investorid. Juhul kui valitsus paneb paika Vene gaasist loobumise tähtaja ja Elering rajab toruühenduse, on erasektor ühisel jõul võimeline lahendama tervikprobleemi ja käivitama terminali juba käesoleva aasta kütteperioodi alguseks,“ lausus Alexela nõukogu esimees Heiti Hääl teatades, et ettevõtte terminaliprojektiga liitub investeerimisettevõte Infortar.

„Eesti ja laiemalt Läänemere piirkond vajab oma konkurentsivõime hoidmiseks ja majanduse arenguks mitmekesiseid ja püsivaid energialahendusi. Kodutarbijad, tööstus, transport ja soojatootmine ootavad uuelt energialt kasutusmugavust, kindlust ja turvalisust – seda kõike uue põlvkonna gaas LNG võimaldab. Eestile tähendaks terminali rajamine lisaks ajaloolist võimalust võtta piirkonnas energiapatarei roll,“ märkis Infortari juhatuse esimees Ain Hanschmidt.

Paldiski terminal valmib kahe etapis – esimene etapp hõlmab kai ja Balticconnectoriga ühenduse ehitamist ning ujuvterminali rentimist, teises etapis ehitatakse välja püsiv lahendus ka terminalile. Tänavu sügiseks valmiva terminalitaristu maksumus ulatub 40 miljoni euroni. Läbirääkimised ujuvterminali rentimiseks käivad, lähipäevil lõppeb ehitushange ning esimesed ettemaksud ehitusmaterjalide tarneteks on tehtud. Veel käesoleval kuul algab Pakrineemel merepõhja süvendus ning haalamispaali rajamine.

Alexela ja Infortar teevad koostööd ka Läti ja Soome turuosalistega tagamaks tuleval kütteperioodil energiajulgeoleku kõigis kolmes riigis. Paldiski LNG terminal kataks lisaks Eestile vähemalt 80% ulatuses ära ka Soome gaasivajaduse.Alexela ja Infortar omavad aastatepikkust koostöö kogemust ettevõtete ühisomandis olevas Eesti suurimas biometaani ettevõttes OÜ Eesti Biogaas, mis toodab Lääne-Virumaal Vinnis, Tartumaal Ilmatsalus ja Järvamaal Oisus siinsest toorainest taastuvkütust biometaani ehk rohegaasi. Alexela arendab lisaks Paldiskile LNG terminali Soomes Haminas. Infortaril on tütarettevõtete kaudu piirkonnas üks ulatuslikumaid laevanduse ja LNG kompetentse. Möödunud aastal valmis Infortari tellimusel Eesti esimene LNG gaasitanker „Optimus“.

 

Optimuse ristimine

Rahvusvaheliselt Elengeri nime all tegutsev energiakontsern Eesti Gaas esitles Hollandi laevatehasest Eestisse saabunud piirkonna esimest LNG punkrilaeva ning viis täna läbi traditsioonilise uue laeva ristimistseremoonia – laeva nimeks sai Optimus ja ristiemaks Kaja Kallas.Peaminister Kaja Kallas ütles Vanasadamas toimunud tseremoonial, et LNG on praegu kõige keskkonnasõbralikum laevanduses kasutusel olev kütus. „Rohepööre on Eesti ettevõtetele üks suurimaid väljakutseid ja võimalusi olla rahvusvaheliselt konkurentsivõimeline. Loodan, et varsti on ka merenduses võimalik üle minna süsinikuneutraalsetele kütustele, LNG on sellel teekonnal oluline üleminekulahendus.“„Tegu on esimese sellise punkrilaevaga meie piirkonnas, mis hakkab varustama laevu LNG kütusega,” ütles Eesti Gaasi nõukogu esimees Ain Hanschmidt, kelle kinnitusel aitab laev elutsükli jooksul ära hoida ligi 2 miljoni tonni CO2 emissiooni, vähendab õhu saastatust sadamates ning võimaldab laevafirmadel pakkuda sujuvamat ja vaiksemat reisikogemust.Eesti Gaasi tütarettevõte Elenger Marine on mõne aastaga kasvanud Läänemere regiooni suurimaks LNG tarnijaks merelaevadele, varustades LNG-ga näiteks Tallinki kiirlaeva Megastar ja tulevast aastast ka Tallinki kiirlaeva MyStar ning mitmeid teisi kaubalaevu Tallinna, Helsingi ja Hanko sadamates.Optimuse teeninduspiirkonnaks kujuneb Läänemere Soome lahe piirkond ja selle lähiümbrus. LNG laev on võimeline punkerdama nii avamerel kui sadamates tankereid, kauba-, reisi- ja kruiisilaevasid, selle mahutid ja pumbad võimaldavad tarnida klientidele ühekorraga kuni 6000m3 veeldatud maagaasi kiirusega kuni 1000 m3/tunnis. Ligi saja meetri pikkuse LNG punkrilaeva ehitas Hollandi firma Damen.“Meil on suur rõõm aidata kaasa jätkusuutliku laevanduse võimaluste avardamisele Soome lahe piirkonna laevaomanikele ja -operaatoritele,” märkis Dameni Ida-Euroopa müügijuht Peter Anssems. “Oleme veendunud, et Optimus teenib omanikku eeskujulikult palju aastaid.”Laeval on 6000 m3 veeldatud maagaasi kandevõimet, see kuulub investeerimisettevõttele Infortar ja selle võtab ärilisse kasutusse Elenger Marine. Laeva ehitust aitas finantseerida OP pank ja toetas Euroopa Liidu Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF – Connecting Europe Facility).